Pic was taken @ Botanical Garden, Penang :)

20 August 2008

UiTM untuk bukan bumiputra dan pilihanraya kecil Permatang Pauh

Gambar diambil dari Bro Jinggo, TQ



memang ada banyak perkara nak cerita tapi adikku kenduri kawin punya pasal, kakak pengantin ni sibuk bukan main tambahan pula keadaan kesihatan yang tidak memuaskan. kena mintak maaf banyak2 dengan Boss sebab seminggu dua nih memang aku menyusahkan dia... mudah2an dia tak amik hati walaupun ku tahu dia tak suka makan hati... :P


asalnya aku leka dok baca email berantai dari group taman perumahan aku pasai nak buka kemasukan pelajar bukan bumiputra ke UITM. pendapat saya??? bukak ajer... baru tahu langit tinggi ke rendah. tapi... mengikut pandangan aku yang mata 4 nih ada dua isu utama dalam perkara ini 1. sistem pelajaran UITM 2. politik Malaysia.

teruk sangat ker sistem pelajaran UITM???? sebagai graduan UITM aku layak mengatakan bahawa sistem pelajaran UITM antara yang terbaik.

pendapat MB Selangor adalah pendapat peribadi tak payah ler buat demo... sepatutnya pelajar tu semua jangan cepat melatah tetapi aku rasakan ada dalang yang cucuk memandangkan yang menyuarakan pandapat datang dari PR kan? pasal apa depa buat demo tak kena tahan atau FRU hambat????? jangan depa, nak kelentong aku pasal berdemostrasi sebab aku pernah berdemo dan aku tau hak2 aku sebagai warga Malaysia. demo tu tentu ada dalangnya... bukankah student IPTA kalu terlibat dengan demo dikira melanggar AUKU???

Sebelum 8 Mac 2008 tak kecoh pun pasal 10% kemasukan kuota bukan Melayu ke IPTA khasnya di bawah kelolaan MARA. Sebaliknya isu ini sengaja digembar-gemburkan apabila telah wujudnya PR dan cadangan itu pula keluar dari mulut pemimpin PR.


padahal isu menetapkan kuota 10% untuk pelajar bukan bumiputera ke IPTA sudahpun diumumkan oleh kerajaan BN pada tahun 2002 yang pada ketika itu PM nya ialah Dr. Mahathir Mohamad. tiada sebarang bantahan daripada pimpinan UMNO sebaliknya seorang demi seorang menyokong keputusan tersebut dengan pelbagai alasan. kenapa baru sekarang nak kata macam2 ???? kenapa tak dak sapa pun nak demo masa tu??


kalu isu nak meningkatkan tarap pendidikan UITM, faktor2 lain juga perlu dikaji... samada kemasukan pelajar bangsa lain boleh menaikkan taraf profesionalism UITM? atau pendidikan dan mentaliti pensyarah UITM juga menyumbang kepada kekurangan tahap pendidikan UITM???? hhhmmmmm.... kena ler ada satu badan berkecuali yang buat penyelidikan.


aku bukannya marah tapi bengang sebab orang melayu ini cepat sangat suka menunding jari kepada orang lain dalam satu2 perkara. lepas tu kaitkan dengan ketuanan melayu dan tunjuk keris, cheapscake sungguh! lame! lame! lame!
.
tapi...kebetulan yang meragukan kan? semuanya terjadi sebelum pilihanaya kecil bersejarah ini. sumpah kena liwat, isu bukan bumi di UITM, cakap2 antara umno dan pas dan gementar 16 september???? sungguh meragukan...
.
aku doakan semoga Allah tunjukkan jalan terbaik dimana kemenangan adalah bagi pihak yang benar dan seterusnya mampu memikul tanggungjawab di hari muka... am I asking too much??? nasib tak baik aku tak mengundi 26hb nanti hehehehe :P



No comments:

Award by Solelymylife on 14 April 2009

Award by Solelymylife on 14 April 2009

Award by Solelymylife on 14 April 2009

Award by Solelymylife on 14 April 2009